Székesfehérvár főterén mutatta be az IKARUS és a CRRC magyarországi bejegyzésű vegyesvállalata az Electrobus Europe Zrt. az első, kínai-magyar kooperációban készült tisztán elektromos meghajtású buszát. Az IC 1211 U típusú, CityPioneer fantázia névre hallgató 12 méteres elektromos busz bemutatása előtt a fejlesztésben résztvevő felek együttműködési megállapodást írtak alá dr. Cser-Palkovics András polgármesterrel Székesfehérvár zöld közlekedési stratégiájának megalkotásáról és a CityPioneer busz 2019-es tesztüzembe állításáról.

 

A busz külső megjelenéséről látható, hogy, a bemutatott prototípus a CRRC alapmodelljére épül és az Ikarus-szal való együttműködés jelenlegi szakaszában a székesfehérvári gyár javaslatai alapján jött létre a szerkezeti elemek fejlesztése, módosítása és a buszbelső európai sztenderdeknek megfelelő kialakítása. Az európai homologizáció és típusengedélyeztetési folyamat szintén az IKARUS mérnökeire támaszkodva valósul meg.

Az IC 1211 U 12.000 mm hosszú, három ajtós és végig alacsonypadlós kivitelű jármű. Meghajtásáról a CRRC fejlesztésében készült, Kínában már több ezer darabszámban kipróbált, megbízható hajtáslánc gondoskodik. Az erőforrás egy 240 kW-os maximális teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor, mely rendkívül dinamikus gyorsulást biztosít a busznak. 313 kWh-s akkupakkjával a CityPioneer időjárástól és terepviszonyoktól függően 200-260 km megtételére alkalmas, melyhez 5-6 órát szükséges tölteni.

A bemutató előtt aláírt együttműködési megállapodás fő célja, hogy Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata az IKARUS cégcsoport és a CRRC Urban Traffic közös leányvállalatával, az Electrobus Europe Zrt-vel tartós együttműködést hozzon létre a város közösségi közlekedésének elektromossá és önfenntartóvá tétele érdekében. Ezt a felek a meglévő üzemeltetési adatok cseréjével, közös kiértékelésével, valamint tesztjáratok indításán keresztül kívánják megvalósítani.

Az első IKARUS-CRRC busz már 2019 elején tesztelési céllal fogja róni a köröket Székesfehérvár útjain ezt követően csatlakozhat be az utasforgalomba az arra legalkalmasabbnak ítélt vonalakon.

Az Electrobus Europe Zrt. 2019 folyamán további kínai-magyar fejlesztéseket tervez, várhatóan 2019 második felében egy midi és egy csuklós elektromos busz prototípusa is megérkezik a most bemutatott 12 méteres jármű mellé.

A CityPioneer sorozatgyártása a prototípus tesztüzemének kiértékelését követően 2019 közepén indulhat el Székesfehérváron.